Warning: session_start(): Cannot send session cookie - headers already sent by (output started at /home/behrouze/public_html/aryaacademy.ir/wp-config.php:1) in /home/behrouze/public_html/aryaacademy.ir/wp-content/plugins/exclusive-content-password-protect/content-password-protect.php on line 30

Warning: session_start(): Cannot send session cache limiter - headers already sent (output started at /home/behrouze/public_html/aryaacademy.ir/wp-config.php:1) in /home/behrouze/public_html/aryaacademy.ir/wp-content/plugins/exclusive-content-password-protect/content-password-protect.php on line 30
آریا آکادمی » تربیت مربی

Warning: getimagesize(http://aryaacademy.ir/wp-content/uploads/2015/06/header-23.jpg): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.1 403 Forbidden in /home/behrouze/public_html/aryaacademy.ir/wp-content/themes/options/framework/shortcodes/elementsShortCode.php on line 735
تربیت مربی

چرا مربی‌گری؟ و فلسفه مربی‌گری چیست؟

یکی از دغدغه‌های بزرگ سازمان‌ها این است که دارای پرسنل توانا و باقابلیت باشند. شاید یکی از راه‌ها جذب منابع انسانی قابل است اما در یک نگاه واقع‌بینانه مشخص است که این امر صد درصد قابل تحقق نیست و حتی در برترین روش‌های جذب هم یک سری قابلیت وجود دارد که فقط باید در سازمان کسب شود و درست در همین حال سازمان‌ها از سطح پایین قابلیت‌ها رنج می‌کشند و سؤال این است که این مشکل ریشه در قدرت درک و یادگیری پرسنل دارد؟ و یا اینکه مربوط  می‌شود به توانایی و قابلیت پرورش‌دهندگان در قالب مدیران، رهبران، مدرسان داخلی، استادکاران، سرپرستان و…؟

در سازمان‌های پیشرو جهان از 50 سال پیش ابزاری به کار گرفته‌شده به نام مربی‌گری (Coaching) که به‌عنوان یک ابزار قدرتمند، سریع و تضمین‌شده قادر است در مسیر توسعه منابع انسانی سازمان‌ها به کار گرفته شود. در حقیقت مهارتی است که افراد کلیدی سازمان را به‌ویژه مدیران را وادار می‌سازد که در گفتگوهای خود بسیار حرفه‌ای عمل کنند و در یک فرآیند هدفمند و طرح‌ریزی‌شده نهایتاً در یک‌زمان کوتاه، به پرسنلی با سطح قابلیت و توانمندی قابل‌قبول و بالادست یابند، حال با این توصیف فکر می‌کنید که مربی‌گری لازم است؟

مربی‌گری چیست؟ و فرآیند آن چگونه است؟

با نگاه به روند بزرگ شدن و پخته شدن هر فرد در هر کاری می‌بینیم که این افراد در طول زمان کاری خود دچار خطا شده‌اند و با چالش‌های متعددی روبه‌رو بودند، در حقیقت همین موقعیت‌ها و درس‌هایی که از این موقعیت‌ها گرفته‌اند باعث رشدشان شده است و برای برخی از افراد هم این تجربه‌ها آن‌قدر ناگوار بوده‌اند که باعث شکست و آسیب‌های بزرگ در زندگی شده است. حال اگر بتوان این موقعیت‌ها را به‌صورت طرح‌ریزی‌شده و هدفمند شبیه‌سازی کرد و آنگاه با نظارت دقیق فرد را به سمتی پیش برد که از این تجربه‌های چالش‌برانگیز درس بگیرند مطمئناً یادگیری عمیق و سریعی اتفاق خواهد افتاد.

این اتفاق دقیقاً همان کاری است که در مربی‌گری توسط یک مربی حرفه‌ای انجام می‌شود. مربی‌گری در آموزش حین کار ojt اگر دقیق توجه کرده باشیم می‌بینیم آموزش‌های حین کار ojt که در حقیقت یک فرد باتجربه بدون توجه به مدرک تحصیلی و در قالب یک استادکار عمل می‌نماید باید بتواند تجربیات خود را با همان کیفیتی که برای خودش به وجود آمده و از آن یاد گرفته در زمانی کوتاه‌تر به شاگردان خود انتقال دهد و این دقیقاً همان کاری است که یک مربی انجام می‌دهد. پس یک استادکار باید با مهارت و تکنیک مربی‌گری مجهز باشد .

مربی‌گری و مدیریت

از بین تمام مهارت‌هایی که یک مدیر باید داشته باشد مربی‌گری یکی از مهم‌ترین مهارت‌هاست، با این مهارت مدیر قادر خواهد بود که گفتگوهای سالم و نتیجه بخشی را با پرسنل خود داشته باشد و علاوه بر حل مسائل کاری و ایجاد ارتباط منطقی و بالغ با همکاران به رشد و توسعه افراد تحت مدیریت خود بپردازد.

مربی‌گری تکنیک‌ها و تاکتیک دارد که در دوره‌های آموزشی با این تکنیک‌ها ، اصول و فرایند اجرایی و عملی آن آشنا شده و به شکلی کاربردی به تمرین‌های عملی خواهید پرداخت.

در فرایند مربی‌گری به‌جای اینکه افراد پس از سال‌ها تبدیل به افرادی کارآمد تبدیل گردند می‌توانند در عرض 1 یا 2 سال تبدیل به همان افراد کارآمد گردند، البته با کیفیتی بسیار مطلوب‌تر.

مربی‌گری از تضمین‌شده‌ترین و سریع‌ترین روش‌ها برای بزرگ کردن افراد و توسعه قابلیت‌های آن‌هاست. از جمله این افراد می‌توان به فرزندان و عزیزان و اطرافیان نیز اشاره نمود.

روند اجرایی آموزش‌ها در سازمان

این کار در چند مرحله صورت می‌گیرد.

Coaching 1

برگزاری یک دوره دو روزه coaching 1 که در آن حیطه‌های دانش و نگرشی افراد مورد توجه قرار می‌گیرد . افراد می‌آموزند که مربی‌گری چیست با مدل یا تکنیک‌ها، تاکتیک، فرآیند و مهارت‌های آن آشنا خواهند شد و افراد را حساس خواهیم کرد تا با توجه بیشتری این مهارت را بخواهند بیاموزند و به‌کارگیرند و سناریوهای کوچک مهارتی نیز با ایشان تمرین خواهد شد.

Coaching 2

برگزاری یک دوره دوروزه coaching 2 که یک دوره مهارتی است. در این دوره ماکزیمم تعداد افراد فقط 10 نفر بوده زیرا این دوره کاملاً مهارتی است و باید هر یک از افراد وقت کافی داشته باشند تا به دفعات به تمرین پرداخته و سناریوهای مناسب برای پیش بردن جلسه مربی‌گری و کسب مهارت‌های آن را طرح‌ریزی و اجرا نمایند.

Coaching 3

coaching 3 افراد پس از مرحله دوم حال نیاز دارند که در فضای واقعی کار، این مهارت را به‌کار گیرند. در این مرحله افراد بیشتر نیاز به یک مربی دارند تا یک مدرس. از این رو می‌توان در جلسات مربی‌گری واقعی که او با افراد تحت مربی‌گری خود برگزار می‌کند حضور یافت تا هر چه بیشتر و دقیق‌تر به همراهی با او پرداخت تا بتواند در مراحل شکل‌گیری مهارت به حدی برسد که به‌طور مستقل و با دقت جلسات را پیش ببرد و به مربی‌گری باکیفیت و نتیجه‌بخش بپردازد. مرحله سوم در سازمان‌ها بسته به اینکه تا چه حد می‌خواهند سرمایه‌گذاری کنند می‌تواند صورت بگیرد. پیشنهاد می‌گردد که برای توسعه این مهارت در سازمان مرحله سوم لااقل برای افراد کلیدی صورت گیرد. شاید این افراد خود تبدیل به مربیانی برای پرورش دیگر مربیان سازمان گردند.

Body Language

زبان بدن یکی از مهارتهایی است که یک مربی برای رشد و توسعه فردی خود و برقراری ارتباط بهینه با افراد، به آن نیاز دارد. شیوه های استفاده از حرکات بدن و المانهای برقرای ارتباط ویژه مربیان، مواردی هستند که در این کلاس به آنها پرداخته میشود.