Warning: session_start(): Cannot send session cookie - headers already sent by (output started at /home/behrouze/public_html/aryaacademy.ir/wp-config.php:1) in /home/behrouze/public_html/aryaacademy.ir/wp-content/plugins/exclusive-content-password-protect/content-password-protect.php on line 30

Warning: session_start(): Cannot send session cache limiter - headers already sent (output started at /home/behrouze/public_html/aryaacademy.ir/wp-config.php:1) in /home/behrouze/public_html/aryaacademy.ir/wp-content/plugins/exclusive-content-password-protect/content-password-protect.php on line 30
آریا آکادمی » تربیت مدیران و کارشناسان فرایند آموزش و منابع انسانی

Warning: getimagesize(http://aryaacademy.ir/wp-content/uploads/2015/06/header-23.jpg): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.1 403 Forbidden in /home/behrouze/public_html/aryaacademy.ir/wp-content/themes/options/framework/shortcodes/elementsShortCode.php on line 735
تربیت مدیران و کارشناسان فرایند آموزش و منابع انسانی

اصول و شیوه ممیزی فرآیند آموزشی با رویکرد استاندارد ISO 19011

هدف اصلی آشنایی فراگیران با اصول ممیزی و شیوه‌های آن بر اساس استاندارد بین‌المللی ISO 19011 بوده.استانداردی که برای ممیزی کلیه استانداردها مورد استفاده قرار می‌گیرد زیرا که ویژه اصول ممیزی طراحی‌شده و شکل‌گرفته است. و دیگر هدف مهم این دوره آشنایی ممیزان با الزامات استاندارد ISO 10015 به‌عنوان استاندارد ویژه فرآیند آموزش است البته از دیدگاه یک ممیز تا بتوانند فاصله موجود و مطلوب را در فرآیند آموزش تعیین نمایند.

ممیزی به‌عنوان یک ابزار پایشی کلان در سیستم یک ابزار بسیار تواناست .البته اگر ممیزان به کار خود به‌صورت حرفه‌ای و اصولی آشنا باشند. از مهم‌ترین مزایای کاربردی این دوره این است که افرادی را که به‌عنوان ممیز در سیستم انتخاب‌شده‌اند به‌گونه‌ای به استانداردها و روش‌های آموزشی آشنا می‌شوند که به‌عنوان ناظران بیرون از فرآیند آموزش می‌توانند کمک بزرگی برای متصدیان فرآیند آموزش باشند و از آنجایی که جزو همکاران داخل سازمان می‌باشند نقش مشاور مناسبی را هم ایفا می‌کنند که البته همه این موضوعات مستلزم رفتار حرفه‌ای و اصولی این ممیزان است.

آشنايی با الگوی تعالی منابع انسانی

این الگو برگرفته از مدل تعالی سازمانی اروپایی بوده و با تكمیل مراحل آن می‌توان در جایزه ملی تعالی منابع انسانی نیز حضور یافت. این الگو نقشه راه بسیار قدرتمندی را به دست می‌دهد كه طی آن می‌توان از جذب و نگهداری و ارتقاء به مشارکت تمامی كاركنان به‌مثابه شرکای كاری در سازمان‌ها رسید.

ازجمله دستاوردهای این كارگاه استفاده از مدل تعالی در حوزه منابع انسانی بوده و بر مسئولیت اجتماعی کارگاه‌ها و همچنین رویكرد صیانت از محیط‌زیست نیز می‌پردازد.

 شرط بهره‌برداری از این كارگاه دارا بودن رویكرد یكپارچگی سازمانی و نگرش فرآیندی و استانداردسازی عملیات است و كارآفرینان و صاحبان صنعت و خدمات و همچنین مدیرانی كه از رویكرد حذف موانع رقابت‌پذیری برخوردارند؛ می‌توانند مخاطب این كارگاه باشند.

حرفه‌ای‌گری و اخلاق حرفه‌ای و کاربرد آن در بهبود فضای کسب و کار

حرفه‌ای گری، تواضع، مهارت‌های سازمانی، انعطاف؛ این مهارت‌ها و رفتارها برای موفقیت هر شغلی بسیار حیاتی می‌باشد. در بیشتر مواقع، این مهارت و توانایی‌ها در نیروهای انسانی کمتری یافت می‌شود مخصوصاً در کارکنان جدید و بی‌تجربه. سازمان‌ها نیاز دارند که افراد را از حالت اولیه خودشان به یک فردی با رفتار حرفه‌ای ثابت ارتقاء دهند.

حرفه‌ای‌ها، یک تمام‌کننده کار هستند. آن‌ها قابل اعتماد هستند و به وعده‌هایشان عمل می‌کنند.

حرفه‌ای‌ها از خود کیفیتی از درستکاری و صداقت را به نمایش می‌گذارند.

حرفه‌ای‌ها به‌ویژه هنگامی که دچار اشتباهی می‌شوند، پاسخگوی افکار، کلمات و اعمال خود هستند.

حرفه‌ای‌ها از نظر ظاهری همیشه مرتب به نظر می‌رسند.

این ویژگی‌ها نشان می‌دهد حرفه‌ای‌ها، افرادی هستند که برای دیگران ارزش و احترام قائل‌اند. این افراد اعتبار واقعی را به سازمان خود می‌دهند. به همین دلیل بسیار مهم است که در محل کار خود شهرت حرفه‌ای بودن را به دست آوریم. حرفه‌ای‌های واقعی هستند که در پروژه‌ها و فعالیت‌های مهم سازمان بازی داده می‌شوند و به‌طور معمول در مسیر شغلی خود موفق هستند.

برندسازی در منابع انسانی

در اين كارگاه به «انسان داراي برند؛ تنها عامل توليد محصول داراي برند» متمركز می‌شویم و نشان می‌دهیم كه اركان اصلي برند سرمایه‌های انساني کام‌ها هستند و ویژگی‌های مشترك انسان‌های داراي برند کام‌ها هستند و … و چگونه برند خودمان را ارزيابي كنيم و … .

 حضور كارآفرينان و مديران رده‌های مختلف سازماني اعم از صف و ستاد در بخشه‌ای گوناگون توليد خدمات موجب رونق اين كارگاه می‌شود.

تنها شرط حضور در اين كارگاه؛ به دنبال يافتن روش‌های بسيار مؤثر در رقابت‌پذیری سازماني بودن؛ می‌باشد.

رویکرد فرآیندی در مدیریت موثر فرآیندها

این بسته آموزشی سعی دارد، با ایجاد تفکر و نگرش فرآیندی در سازمان‌ها، شرکت‌کنندگان را با روش‌های نوین مدیریت بر سازمان از طریق مدیریت مؤثر بر فرآیندها آشنا سازد.

تفکر و نگرش فرآیندی، امروزه جایگزین نگاه بخشی و دپارتمانی در سازمان‌ها شده است. در صورت ایجاد این نگرش در سازمان ضمن شفاف نمودن روش‌های اجرای امور، تکنیک‌های نظارت و اندازه‌گیری عملکرد به مدیران کمک می‌نماید تا مسیر بهبود و تعالی را دقیق‌تر بپیمایند.

روش اجرایی قدردانی و انگیزه‌مند‌سازی کارکنان

در اين كارگاه دو مدل شناختي از سلسله‌مراتب نيازها؛ (هرم مازلو)؛ و واکنش‌های رفتاري افراد از کنش‌ها و واکنش‌های سازماني را تشريح می‌کنیم و سپس به ابزار هوشمندانه‌ای نيز در يكي از مهم‌ترین حلقه‌های مؤثر سازماني؛ (نظام قدرشناسي)؛ مارسیم.

– ازجمله دستاوردهاي قدرداني؛ شناخت سلایق و ذائقه‌های كاركنان است كه موجب می‌شود روش‌ها و ابزارهاي مختلف انگيزشي به ضد خود مبدل نشوند. در اين كارگاه به بررسي اين موارد می‌پردازیم.

– كارآفرينان و صاحبان صنايع و خدمات و همچنين مديران حوزه منابع انساني؛ می‌توانند ازجمله مخاطبين اين كارگاه باشند.

آشنایی با سیستم‌های انگیزشی به‌منظور پیاده‌سازی مؤثر در سازمان. افزایش انرژی مثبت و بهبود عملکرد افراد در چارچوب پیاده‌سازی صحیح سیستم‌های انگیزشی.

در دنیای نوین، توجه ویژه به انگیزه کارکنان یکی از اصول اساسی موفقیت در هر حوزه‌ای از تجارت است. سازمان‌ها به این باور رسیده‌اند که برای رشد و توسعه خود در بلندمدت باید بر سرمایه‌های انسانی و مشتریان به‌طور خاص تمرکز کنند. برای اینکه بتوانیم با روحیه مثبت و انرژی بالا داشته باشیم و بتوانیم در هر زمان که لازم است از مهارت‌ها و توانمندی‌هایشان به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم، باید بر روی انگیزه آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده و برنامه‌ریزی مشخصی داشته باشیم.

در این دوره به ابعاد مختلف انگیزش در سرمایه‌های انسانی پرداخته‌شده و با رویکردی تجویزی طرحی مشخص برای سازمان مورد نظر ارائه می‌گردد.

روش سنجش اثربخشی آموزش با رویکرد مدل منطقی و سناریونویسی

هدف از برگزاری این آموزش در حقیقت سنجش اثربخش آموزش به شیوه‌ای کاملاً ملموس و به شکلی منطقی که هر فرد آموزش و غیر آموزشی بر آن صحه بگذارد.

آشنایی با شیوه‌های سناریونویسی و مدل‌سازی برای هر دوره آموزشی متناسب با موضوع و محتوی و هدف آموزشی و سازمانی آن دوره

از مهم‌ترین مزایای این دوره این است که فراگیران یاد می‌گیرند چگونه فارغ از هرگونه کلیشه و الگوی از پیش تعیین‌شده با نگاهی باز به ارزیابی اثربخشی آموزش بپردازند؛ و یاد بگیرند که چگونه یک دوره و ارزیابی آن را در قالب یک سناریو دیده و با دیدگاهی منطقی میزان تحقق اهداف آن دوره را مورد سنجش قرار دهند.

مدیریت تغییر با رویکرد خلاقیت و TRIZ

در عالم فقط دو چيز تغییرناپذیر است: نخست ذات باری‌تعالی و دوم تغيير، لذا با پذيرش اين موضوع دوره مديريت تغيير مشتمل بر شناسايي انواع تغييرات و تحولات درون و برون‌سازمانی بوده و چگونگي رفتار مناسب در برابر تغييرات و بهترين استفاده از آن‌ها در اين دوره آموزش داده می‌شود.

 پذيرش ضرورت مواجهه با تغييرات و تحولات سازماني و چگونگي مديريت آن‌ها، آشنايي با نحوه برخورد با عوامل مختلف مقاومت‌کننده در برابر تغييرات بخصوص نيروي انساني، ترسيم چشم‌انداز مطلوب جهت سازمان‌ها و پیش‌بینی آينده.

بعضی از افراد تغییر را دوست دارند و عده‌ای هم از آن می‌ترسند یا از آن متنفرند. این قاعده بستگی زیادی دارد به اینکه در ایجاد تغییر نقشی داریم یا اینکه آن را به ما تحمیل کرده‌اند؟!!

برای اینکه نقش خوبی در مقابل تغییر بازی می‌کنید باید تشخیص دهید که از کدام تغییر نمی‌توان اجتناب کرد؟!!

و دیگر آنکه به گروه خود بفهمانید به‌جای مقاومت باید با آن همراه شوند زیرا در بیشتر موارد، منافع گروه درگرو همین همکاری نهفته است. (و این جز مهارت‌های من باید باشد.) و در این میان نباید نقش خلاقیت در تغییر را نادیده گرفت شايد هميشه تصور بوده كه افراد نابغه و خلاق، در يك مسير ژنتيكي شکل‌گرفته‌اند، ولي در حال حاضر به این‌گونه نگاه می‌کنند، كه خلاقيت يك مهارت است و لذا می‌توان آن را آموزش داد و از جنبه‌های مختلف دریچه‌های زيادي به روي آن گشود. تحقيقات TRIZ با بيان اين فرضيه آغاز می‌شود که يکسري اصول جهان مشمول اختراع وجود دارد که مبنايي براي نوآوري خلاق با استفاده از فنّاوری‌های پيشرفته می‌باشد.

روش‌های نوین اجرای آموزش

هدف اصلی دوره این است که فراگیران با نگاهی بازتر فقط دوره را در قالب یک دوره کلاسی و کارگاه آموزشی نبینند و علاوه بر آشنایی با شیوه‌های متعدد آموزشی. و با فلسفه رفتار در روش‌های نوین آموزشی که مبتنی بر فعالیت‌های حرکتی، بازی گونه، نمایشی و متفاوت با شیوه‌های معمول می‌باشند آشنا می‌شوند.

فراگیران با نگاهی باز به موضوع شیوه آموزش برخورد می‌کنند با جزئیاتی آشنا می‌شوند که اهمیت آن را متوجه می‌شوند و می‌توانند به‌کارگیرند.

در ارزیابی مدرسان خود می‌توانند از آموخته‌ها بهره ببرند. این دوره می‌تواند مقدمه‌ای باشد جهت علاقه‌مند نمودن فراگیران جهت تبدیل‌شدن به مدرسان آینده.

صحه‌گذاری و چرخه بهبود در فرآیند آموزش

این دوره با هدف سنجش این مطلب شکل‌گرفته که یک فرآیند آموزش تا چه میزان اثربخش عمل کرده و آیا به نتایج مطلوب دست‌یافته یا خیر.

هدف اصلی آشنایی با شیوه‌های مختلفی است که عنوان با آن به ارزیابی یک فرآیند آموزشی به‌طور کلی پرداخت. همان‌طور که در استانداردهای آموزشی از مدیران و مسئولین آموزش انتظار می‌رود.

مهم‌ترین مزیت این دوره این است که یک مدیر و مسئول فرآیند آموزش یاد می‌گیرد که چگونه جمع‌بندی کلی و مدیریتی مؤثر بر پایه تجزیه تحلیل‌ها داده‌ها و اطلاعات و تصمیم‌گیری واقع‌بینانه انجام دهد؛ و بتواند با زبانی کمی از فرآیند خود دفاع نموده و از همه مهم‌تر مدیریت مؤثر نماید.

از بارزترین نتایج این دوره یادگیری شیوه‌ای است که این مکان را به مدیران و مسئولین می‌دهد که با مطالعه روند اقدامات پیشگیرانه مؤثر در فرآیند آموزش را تشخیص و اجرا نمایند.

راه‌کارهای ارتقاء سطح یادگیری و عملکرد پرسنل سازمان از طریق مربی‌گری

آشنایی با بهترین روش تشخیص نیاز شایستگی افراد و توسعه افراد از طریق ایجاد یادگیری در آن‌ها ایجاد یک مهارت جدید در مدیران ، تا بتوانند توسط آن و در یک فرآیند چالش‌برانگیز (مربی‌گری) استعدادها و توان بالقوه کارکنان را شناسایی و به توسعه و بهسازی سطح عملکرد آن‌ها بپردازند و در یک‌زمان کوتاه آن‌ها را به کارکنانی ستاره و برجسته تبدیل نمایند.

مدیر خوب بودن مستلزم آن است که بتوانید سطح عملکرد کارکنان را ارتقا دهید و اهداف بلندمدتی برای آن‌ها تعریف کنید که بتوانند در جهت تحقق آن‌ها تلاش کنند. از طریق مهارت‌هایی که در این دوره به دست می‌آورید و با مربی‌گری می‌توانید کارکنان خود را برای پذیرش مسئولیت بیشتر پرورش دهید و بدین ترتیب به‌عنوان یک مدیر فرصت بیشتری را برای مدیریت کردن اختصاص دهید. و در ضمن در یک فضای تعاملی که عمدتاً در قالب جلسات مربی‌گری است به‌نوعی شبیه‌سازی از دوران توانمند شدن خود را برای کارکنانتان به وجود آورده تا در یک فضای جستجوگرانه کارکنان خودشان به راهکارها و راه‌حل‌های جدید برای حل مسائلشان برسند تا به این شکل تبدیل به افرادی توانمند و قابل‌اعتماد جهت هرگونه تفویض اختیار به ایشان گردند.

نیازسنجی آموزشی (روش استاتیک و دینامیک)

يادگيري و ياددهي در سازمان‌های امروزي به‌عنوان وظيفه مشترك تمامي كاركنان تلقي مي‌شود. نيازسنجي آموزشي به‌عنوان اولين گام اين مسير، به دنبال شناسايي و نهادينه كردن صلاحیت‌های دانشي، مهارتي و نگرشي از طريق برنامه‌هاي مناسب آموزشي است.