مهندسی زندگی سازمانی

ارتباط موثر و فراگیر با رویکرد تئوری انتخاب

دانشجويان تست‌هایی را که از نقاشي شخصيت در کودکان گرفته بودند نزد استاد آوردند تا روش آنالیز آن‌ها را بياموزند دانشجويي پرسيد: استاد چرا اکثر بچه‌ها انسان را به شکل مثلث می‌کشند استاد پاسخ داد: براي اينکه انسان در ذات به شکل هرم است که با سه بعد خود (جسم ، روان و اجتماع) با ديگران در تعامل است و هر چه اين ابعاد بيشتر پرورش يافته باشد ارتباط مؤثرتری برقرار می‌نماید و هرم پرانرژی‌تر است و نقاشي (ارتباطي) که در ذهن‌ها ثبت می‌شود زیباتر و مؤثرتر خواهد بود.

 در این راستا ما می‌توانیم از طریق آشنایی با تئوری انتخاب رفتار خود و دیگران را شناسایی و مطالعه نموده و نوع ارتباطات و رفتار خود را با دیگران را انتخاب کنیم.

الگوها و مهارتهای رهبری موثر، ویژه رهبران خلاق

در این دوره افراد با سبک‌های مختلف رهبری آشنا می‌شوند. تفاوت بین سبک‌ها و نقاط قوت و ضعف شیوه‌های مختلف در کلاس، مورد توجه واقع‌شده و میزان موفقیت هر سبک در حوزه‌های مختلف کسب و کار مورد بررسی واقع می‌شود. در این کلاس با کمک تست‌هایی نظیر LSI و LPC، ارزیابی دقیقی از وضعیت توانمندی‌های موجود رهبری در سطح سازمان و سطح افراد انجام‌شده و برنامه‌های توسعه ویژه‌ای نیز ارائه می‌گردد. در این کلاس به منظور به کارگیری صحیح یادیارها، از بازی‌های آموزشی ویژه در خصوص رهبری نیز استفاده می‌شود.

حرفه‌ای گری

حرفه‌ای گری، تواضع، مهارت‌های سازمانی، انعطاف؛ این مهارت‌ها و رفتارها برای موفقیت هر شغلی بسیار حیاتی می‌باشد. در بیشتر مواقع، این مهارت و توانایی‌ها در نیروهای انسانی کمتری یافت می‌شود مخصوصاً در کارکنان جدید و بی‌تجربه. سازمان‌ها نیاز دارند که افراد را از حالت اولیه خودشان به یک فردی با رفتار حرفه‌ای ثابت ارتقاء دهند.

حرفه‌ای‌ها، یک تمام‌کننده کار هستند. آن‌ها قابل اعتماد هستند و به وعده‌هایشان عمل می‌کنند.

حرفه‌ای‌ها از خود کیفیتی از درستکاری و صداقت را به نمایش می‌گذارند.

حرفه‌ای‌ها به‌ویژه هنگامی که دچار اشتباهی می‌شوند، پاسخگوی افکار، کلمات و اعمال خود هستند.

حرفه‌ای‌ها از نظر ظاهری همیشه مرتب به نظر می‌رسند.

این ویژگی‌ها نشان می‌دهد حرفه‌ای‌ها، افرادی هستند که برای دیگران ارزش و احترام قائل‌اند. این افراد اعتبار واقعی را به سازمان خود می‌دهند. به همین دلیل بسیار مهم است که در محل کار خود شهرت حرفه‌ای بودن را به دست آوریم. حرفه‌ای‌های واقعی هستند که در پروژه‌ها و فعالیت‌های مهم سازمان بازی داده می‌شوند و به‌طور معمول در مسیر شغلی خود موفق هستند.

تیم‌سازی و کار تیمی با الگوی تئوری دکتر بلبین

کار تیمی تا به حال بارها و بارها در مؤسسات و مراکز مختلف تدریس شده است. اینجا سؤال بزرگی به وجود می‌آید… کدام تیم؟ کار تیمی برای کدام تیم؟ آیا ما بر روی شناسایی ظرفیت‌های افراد در حوزه کار تیمی تمرکز کرده‌ایم؟

آیا برای تیم‌سازی برنامه‌ریزی کرده‌ایم؟ آیا به اثربخشی تیم کاری ایجادشده ایمان داریم؟ آیا بر این باور هستیم که تیم کاری که شکل داده‌ایم موفق خواهد بود؟ این دوره طراحی‌شده تا پاسخ تمام این پرسش‌ها را ارائه نماید.

با آموخته‌های این دوره، سازمان‌ها به این باور می‌رسند که باید قبل از شکل‌دهی تیم‌ها، تست تیپ شخصیتی تیمی را از اعضا گرفته و بر مبنای نتایج تست بلبین تصمیم‌گیری نمایند. در چنین شرایطی امکان حصول موفقیت در سازمان چند برابر می‌شود.

رویکرد فرآیندی و مدیریت موثر فرآیندها

این بسته آموزشی سعی دارد، با ایجاد تفکر و نگرش فرآیندی در سازمان‌ها، شرکت‌کنندگان را با روش‌های نوین مدیریت بر سازمان از طریق مدیریت مؤثر بر فرآیندها آشنا سازد.

تفکر و نگرش فرآیندی، امروزه جایگزین نگاه بخشی و دپارتمانی در سازمان‌ها شده است. در صورت ایجاد این نگرش در سازمان ضمن شفاف نمودن روش‌های اجرای امور، تکنیک‌های نظارت و اندازه‌گیری عملکرد به مدیران کمک می‌نماید تا مسیر بهبود و تعالی را دقیق‌تر بپیمایند.

روش‌های حل مسئله و تصمیم‌گیری

در گروه‌های حل مسئله هميشه يك هدف اصلي و نهايي وجود دارد كه همه اعضاي گروه سعي می‌کنند با ارائه نظرات، پیشنهاد‌ها و انتقادات خود و با رفع موانع و علل بازدارنده، هرچه سریع‌تر و راحت‌تر به هدف نهايي برسند. افراد از آن جهت به اين تكنيك رو می‌آورند كه هميشه مسائل پيشرو مشكلات فردي نيستند و در اكثر مواقع انسان‌ها تمايل و نياز به كار مشترك و گروهي دارند.

تكنيك حل مسئله در گروه، براي تحقق اهدافي چون  حل مسائل زندگي جمعي، حيات شغلي و سازماني به كار می‌رود. اعضاي گروه كه انسان‌هایی خلاق و متفكر هستند با استفاده از فرآيندهاي گروهي و تحت تأثير تعاملات و پويايي گروه، پس از تعريف مسئله و شناخت نقاط بحراني، به شناخت علل پيدايش مشکل و راه‌های حل مسئله می‌پردازند و نهايتاً راه‌حل‌هایی كه كليه اعضا بر روي آن‌ها اجماع دارند و بر سر آن‌ها به توافق رسیده‌اند به مرحله عمل در می‌آیند هميشه يک جمع بهتر از يک فرد می‌اندیشد.

سازمان های شاد و موفق

تصور کنید در حال بیدار شدن از خواب در صبح یک روز شنبه هستید. شما زنگ ساعت خود را قطع کرده و لحظه‌ای قبل از برخاستن در تخت خواب خود دراز کشیده‌اید. شما به یاد این هفته کاری که پیش رو دارید
می‌افتید، لبخند بر لبان شما نقش بسته و باانرژی شگفت‌انگیزی از تخت خواب جدا می‌شوید. بی‌صبرانه مشتاق دیدار کارکنان و مشتریان خود هستید. شما می‌دانید که در کنار آن‌ها تیمی فوق‌العاده در تجارت دارید و همواره مسیر رشد و توسعه را با سرعتی مناسب خواهید پیمود.

کارکنان شما، دوستتان دارند، از شما ترسی به دل ندارند چون آن‌ها نیز صبح شنبه‌ها با اشتیاق فراوان برای انجام کارهای خارق‌العاده و بودن در جمع خانواده سازمانی که شما هدایتگران اصلی آن هستید به سمت درب ورودی سازمان می‌دوند. بله شما صبح شنبه‌هایتان را دوست دارید.

مدیریت تغییر با رویکرد خلاقیت و TRIZ

در عالم فقط دو چيز تغییرناپذیر است: نخست ذات باری‌تعالی و دوم تغيير، لذا با پذيرش اين موضوع دوره مديريت تغيير مشتمل بر شناسايي انواع تغييرات و تحولات درون و برون‌سازمانی بوده و چگونگي رفتار مناسب در برابر تغييرات و بهترين استفاده از آن‌ها در اين دوره آموزش داده می‌شود.

 پذيرش ضرورت مواجهه با تغييرات و تحولات سازماني و چگونگي مديريت آن‌ها، آشنايي با نحوه برخورد با عوامل مختلف مقاومت‌کننده در برابر تغييرات بخصوص نيروي انساني، ترسيم چشم‌انداز مطلوب جهت سازمان‌ها و پیش‌بینی آينده.

بعضی از افراد تغییر را دوست دارند و عده‌ای هم از آن می‌ترسند یا از آن متنفرند. این قاعده بستگی زیادی دارد به اینکه در ایجاد تغییر نقشی داریم یا اینکه آن را به ما تحمیل کرده‌اند؟!!

برای اینکه نقش خوبی در مقابل تغییر بازی می‌کنید باید تشخیص دهید که از کدام تغییر نمی‌توان اجتناب کرد؟!!

و دیگر آنکه به گروه خود بفهمانید به‌جای مقاومت باید با آن همراه شوند زیرا در بیشتر موارد، منافع گروه درگرو همین همکاری نهفته است. (و این جز مهارت‌های من باید باشد.)

و در این میان نباید نقش خلاقیت در تغییر را نادیده گرفت شايد هميشه تصور بوده كه افراد نابغه و خلاق، در يك مسير ژنتيكي شکل‌گرفته‌اند، ولي در حال حاضر به این‌گونه نگاه می‌کنند، كه خلاقيت يك مهارت است و لذا می‌توان آن را آموزش داد و از جنبه‌های مختلف دریچه‌های زيادي به روي آن گشود. تحقيقات TRIZ با بيان اين فرضيه آغاز می‌شود که يکسري اصول جهان مشمول اختراع وجود دارد که مبنايي براي نوآوري خلاق با استفاده از فنّاوری‌های پيشرفته می‌باشد.

مدیریت زمان و برنامه‌ریزی شخصی و مدیریت جلسات

در طي اين دوره كليه فراگيران مي‌آموزند كه چگونه زمان خود را مديريت نموده و از اتلاف آن جلوگيري كنند و جلسات را در زمان خود اجرا مؤثر نمايند و خروجي‌هاي مطلوب از آن به دست آورند. در برنامه‌ریزی شخصي خود يك مدير موفق باشند و به اهداف شخصي خود از طريقه چرخه PDCA برسند.

بسياري از افراد نمی‌دانند که عدم موفقيت ايشان در نداشتن و يا ضعيف بودن مديريت زمان است، در اين دوره راهه‌ای ابزاري را به ايشان ياد می‌دهد که بتوانند وضعيت سطح مديريت زمان خود را در کليه موارد ازجمله مديريت جلسات، مکاتبات، مکالمات تلفني، هنگام سفر، مديريت پروژه‌ها، برنامه‌ریزی شخصي و کليه مواردي از اين شکل را شناسايي نمايد و با راهکارهايي که به ايشان ارائه می‌شود در فضاي کاري خودشان پس از 21 روز هم عادات بد خود را کنار بگذارند و هم عادات خوب را جايگزين آن نمايند.

مدیریت مالی برای مدیران غیر مالی

آشنايي مدیران غیرمالی با مباحث مالی مرتبط با سازمان به‌منظور به‌کارگیری اثربخش گزارش‌ها و اطلاعات مالی برای تصمیم‌گیری در سطوح مختلف.

دوره‌های مرتبط با این دوره، مدیریت استراتژیک و جاری‌سازی استراتژی‌ها با استفاده از ابزار BSC، تدوین اثربخش طرح‌های تجاری می‌باشد. جهت بهره‌گیری مؤثر از این دوره آشنایی با مفاهیم برنامه‌ریزی استراتژیک، بودجه‌بندی و کنترل‌های مرتبط، مفاهیم اولیه حسابداری ضروری است.

مربیگری و نقش آن در راهبری سازمان

مدیر خوب بودن مستلزم آن است که بتوانید سطح عملکرد فرزندانمان را ارتقا دهید و اهداف بلندمدتی برای آن‌ها تعریف کنید که بتوانند در جهت تحقق آن‌ها تلاش کنند. از طریق مهارت‌هایی که در این دوره به دست می‌آورید و با مربی‌گری می‌توانید کارکنان خود را برای پذیرش مسئولیت بیشتر پرورش دهید و بدین ترتیب به‌عنوان یک مدیر فرصت بیشتری را برای مدیریت کردن اختصاص دهید؛ و در ضمن در یک فضای تعاملی که عمدتاً در قالب جلسات مربی‌گری هست به‌نوعی شبیه‌سازی از دوران توانمند شدن خود را برای کارکنانتان به وجود آورده تا در یک فضای جستجوگرانه کارکنان خودشان به راهکارها و راه‌حل‌های جدید برای حل مسائلشان برسند تا به این شکل تبدیل به افرادی توانمند و قابل‌اعتماد جهت هرگونه تفویض اختیار به ایشان گردند.

منشیگری حرفهای و تکنیکهای مدیریت مؤثر از طریق منشی

در دنياي پيشرفته امروز، با توجه به گستردگي سازمان‌ها، مؤسسات و نهادها اعم از دولتي خصوصي و افزايش دامنه فعاليت این‌گونه سازمان‌ها، ايجاب مي‌نمايد. مديران سازمان با استفاده بهينه از وقت برنامه‌ريزي مدون بتوانند به اهداف عليه سازمان دست يابند.

مسئولان دفاتر نقش بسزايي در یاری‌رساندن مدير جهت پيشبرد اهداف سازمان ایفاء مي‌نمايند.

با پيشرفت تكنولوژي در دنياي صنعتي امروز و روند رو به رشد آن ايجاب مي‌نمايد مديران سازمان نسبت به بالا بردن سطح آگاهي دفاتر خود، ‌با برگزاري دوره‌هاي آموزشي به‌خصوص درزمینهٔ رايانه كه كاربرد وسيع در امور دفتري دارد نسبت به ارتقاء سطح دانش آنان گام مثبت بردارند.

با ارتقاء سطح فكري و توان عملي، ‌مسئولان دفاتر نيز افكار خود را با تكنولوژي روز هماهنگ نموده و با حذف سلیقه‌ها، ‌مي‌توانند با برنامه‌ريزي مدون ضمن جلوگيري از اتلاف وقت، ‌مدير سازمان را جهت اخذ تصميمات مهم و سازنده به‌منظور نيل به اهداف عاليه سازمان ياري نمايند.

مهارت فکر کردن با رویکرد شکلگیری اتاقهای فکر

حاصل دسترنج سال‌های اديسون آزمايشگاه مجهزي بود که آنگاه که در آتش می‌سوخت همگان فکر می‌کردند همه‌چیز اديسون نابود شد اما اديسون آنگاه از ترکيب رنگ‌های آتش آزمايشگاهش به وجد آمده بود و تماشا می‌کرد.

یک سال بعد اديسون آزمايشگاهي داشت به همان مجهزي علتش را پرسيدند گفت بدين مضمون جواب داد که آزمايشگاهم سوخت نه اندیشه‌ام.

پس لزوم ايجاد اتاق فکر (انديشگاه) براي بقاء و رشد ضروري غیرقابل انکار است

بازيابي اتاق‌های فکر، ضرورت وجود، اجرائي شدن آن‌ها کمک به رشد و بقا مجموعه براي حال و آينده.

مهندسی یادگیری با رویکرد مدیریت دانش

شناسايي و به‌کارگیری دانش سازماني اعم از دانش آشکار و مستند موجود و همچنين دانش پنهان هرکدام از پرسنل سازمان و ايجاد پايگاه دانش سازماني جهت جلوگیری از حل مجدد يک مسئله حل‌شده توسط افراد مختلف در راستاي خلق دانش بيشتر در سازمان.

 آشنایی با بهترین روش تشخیص نیاز شایستگی افراد و توسعه افراد از طریق ایجاد یادگیری در آن‌ها ایجاد یک مهارت جدید در مدیران تا بتوانند توسط آن و در یک فرآیند چالش‌برانگیز (مربی‌گری) استعدادها و توان بالقوه کارکنان را شناسایی و به توسعه و بهسازی سطح عملکرد آن‌ها بپردازند و در یک زمان کوتاه آن‌ها را به کارکنانی ستاره و برجسته تبدیل نمایند.

نگرش استراتژیک و هدفمندی در سازمان

با نگاهی دقیق به مفهوم مدیریت استراتژیک می‌توان به ضرورت استفاده از آن پی برد. با توجه به تغییرات محیطی که در حال حاضر شتاب زیادی به خود گرفته است و پیچیده شدن تصمیمات سازمانی، لزوم به‌کارگیری برنامه‌ای جامع برای مواجهه با این‌گونه مسائل بیشتر از گذشته ملموس می‌شود. این برنامه چیزی جز برنامه استراتژیک نیست. مدیریت استراتژیک با تکیه بر ذهنیتی پویا، آینده‌نگر، جامع‌نگر و اقتضایی راه حل بسیاری از مسائل سازمان‌های امروزی است. پایه‌های مدیریت استراتژیک بر اساس میزان درکی است که مدیريت از شرکت‌های رقیب، بازارها، قیمت‌ها، عرضه‌کنندگان مواد اولیه، توزیع‌کنندگان، دولت‌ها، بستانکاران، سهامداران و مشتریانی که در سراسر دنیا وجود دارند قرار دارد و این عوامل تعیین‌کنندگان موفقیت تجاری در دنیای امروز است. پس یکی از مهم‌ترین ابزارهایی که سازمان‌ها برای حصول موفقیت در آینده می‌توانند از آن بهره گیرند «مدیریت استراتژیک» خواهد بود.

مدیریت تشریفات و امور پذیرایی و رفتار تشریفاتی